Cracovia – un oras plin

Anul trecut am decis ca Revelionul ce urma sa vina sa fie mai special. Am abandonat, deci, Valea Prahovei si oraselul care ne adapostise in ultimii trei ani pentru ceva mai european. O serie de motive atat subiective, cat si obiective, ne-a facut sa ne oprim asupra orasului polonez pe care, in copilaria-mi naiva, il confundam cu mandria Olteniei. Da, ati inteles bine, am decis sa terminam cu 2014 si sa facem cunostiinta cu 2015 in Cracovia.

Pentru a reusi sa formam un grup cat mai mare, am ales sa parcurgem scurta distanta dintre Bucuresti si Cracovia cu trenul – 26 de ore pe drum. Datorita competentei CFR-ului, dar si a grevei omologilor maghiari, calatoria a stat sub semnul intrebarii pana in ultima clipa. Am reusit, totusi, sa plecam spre Polonia in ziua in care trebuia, intr-un numar multumitor de 10 persoane. Drumul-fara-de-cuseta pana-n Budapesta ne-a trecut prin diferite stari: de la entuziasmul matinal pana la epuizarea colectiva. Sunt convins ca unii inca ne blesteama pentru orele petrecute in acel tren, in timp ce altii poate sunt bucurosi ca au aflat lucruri noi si amuzante despre Florin Piersic (e o poveste prea lunga, pe care, oricum, n-am de cand s-o stric povestind-o). Drumul de la Budapesta la Cracovia a fost mult mai placut, datorita Sfintei Cusete cu paturile ei primitoare.

La destinatie am ajuns pe la 7 dimineata. Pentru ca nu puteam sa ne cazam decat pe la 12, a trebuit sa ne plimbam un pic prin centrul orasului. Cred ca si unui eschimos i s-ar fi parut racoroasa Cracovia, in decembrie, la ora 7. Frig. Foarte frig. Extrem de frig. Ca o prima impresie, centrul acesta ne-a adus aminte de Brasov si Sibiu, aceleasi trasaturi medievale si acelasi tip de Piata mare (de fapt, cea mai mare piata medievala din Europa).

Revenind la cazare, recomand cu caldura (mult mai multa decat cea de-acolo) hostelul la care am stat noi, Rynek 7 pe numele lui. Are o pozitie excelenta (se afla fix in Piata centrala). E cat se poate de ieftin (pentru o camera de 10 persoane – deh, e hostel – costa 11 euro de persoana pe noapte, iar pentru o camera dubla, 30 de euro). Arata foarte bine (baia e comuna, dar foarte curata si cu destule cabine de dus si toalete). Personalul de la receptie e de nota 10 (cred ca toti sunt studenti, sunt tineri, prietenosi si stapanesc destul de bine limba engleza). Sigur, nu e locul ideal daca te duci intr-o excursie linistita cu familia, dar e locul potrivit pentru ce am vrut noi: o excursie cu prietenii, fara prea mari pretentii, in care am stat 10 in camera si unde ne-am simtit excelent.

Din oras n-am vazut decat centrul, recunosc. Dar nu prea ne-a trebuit altceva. In Piata si pe stradutele adiacente sunt o gramada de cluburi, baruri si restaurante, dupa placul fiecaruia. Oamenii sunt deschisi si prietenosi, problema fiind, insa, ca nu se descurca prea bine in engleza. Noi ne-am adapostit aproape in fiecare seara intr-un club cu muzica live, unde, de fiecare data, canta (bine) alta formatie (in general, de coveruri). Preturile din Cracovia sunt mai mici decat in Bucuresti, iar centrele comerciale aflate prin imprejurimi pot face victime.

De Revelion, Piata s-a umplut de oameni aflati in absolut toate starile de alcoolizare, iar dupa momentul culminant, sarbatorit printr-un mini-recital Leona Lewis, s-a golit aproape instantaneu, toata lumea mergand in cluburile si barurile din apropiere. Trebuie sa precizez ca, pana la ora 5, toate gunoaiele din Piata erau stranse, iar pana la sfarsitul zilei, scena era demontata.

La categoria „diverse” pot mentiona ca in centrul Cracoviei am vazut sase cai (toti frumosi!). Tot acolo, unii sustin ca l-au zarit pe actorul american Steve Buscemi (mie-mi vine greu sa cred, dar, cine stie?), deci putem spune ca e „destinatia preferata a starurilor de la Hollywood”. De asemenea, in Cracovia sunt destule clasice atractii turistice care merita vizitate, la majoritatea fiind usor de ajuns, prin intermediul hostelului.

Dupa cinci zile petrecute in Cracovia, ne-am intors inapoi in Romania si, ca de obicei, vrem inapoi, nu ne place in Bucuresti, e prea liniste acasa si tot asa. A fost o excursie atat de reusita incat glumele nascute atunci si diversele intamplari inca sunt repovestite constant.

Asadar, daca aveti ocazia, nu ocoliti Cracovia. E un oras foarte frumos, plin de locuri in care nu te plictisesti si de oameni prietenosi. Dzien dobry (adica buna ziua 🙂 )!